Vasul de croazieră MSC Fantasia ajunge în Palma de Mallorca pe la ora 2 după-amiază. În timpul manevrelor de acostare, sprijinit de o balustradă de pe Puntea exterioară 14, două chestii îți distrag atenția de la șirul clădirilor tivit în partea inferioară cu catargele ambarcațiunilor de agrement: în extremitatea dreaptă, o imensă construcție gri desfășurată pe mal ca o armonică, și, undeva deasupra lor, niște turnuri de fortăreață cu forme rotunjite. Catedrala La Seu și Castell de Bellver.
Ca să le vezi mai de aproape, trebuie să ai binoclu. Sau să pleci într-o excursie de cîteva ore în oraș. Dacă ai ales a doua variantă, la capătul lungului cheu al terminalului de feribot, dincolo de pereții de sticlă fumurie ai Estacio Maritima, te așteaptă un rînd de taxiuri. După o plimbare de vreo zece minute pe bulevardul cu palmieri paralel cu linia țărmului flancat, pe stînga, de blocuri albe, și pe dreapta, de iahturi de toate mărimile și culorile, taximetristul te lasă fără bancnota de zece euro, în zona de promenadă de sub catedrală. Aici, Mediterana trimite printr-un canal o apă prea calmă pentru hărmălaia de vizitatori curioși și localnici în costume tradiționale care pozează contracost în fața camerei sau vînd pălării, ochelari de soare, poșete de firmă și alte falsuri, respectînd vechile tradiții în piraterie ale insulei. Treptele de după zidurile care odată apărau Mallorca de asalturile de pe mare ale turiștilor vremii se opresc lîngă caii și caleașca cu parfumuri tari și tarif de lux (50 de euro/ora) și centurionul roman care vrea bani și doar dacă te uiți la el.
Dar tu te uiți deja la altceva: văzută de la cîțiva metri, La Seu iese din cadru, nu poate fi cuprinsă cu privirea. Îi dai ocol, cu capul pe spate, încercînd să-ți imaginezi cam cum a fost construită în fazele intermediare ale celor aproape patru secole de șantier. În spatele catedralei, orașul vechi continuă cu case de două-trei etaje și ferestre cu obloane din lemn, pe străduțe liniștite, înguste, proiectate doar pentru trafic rutier hipo. Trecutul maur al insulei scoate capul dintr-un element arhitectural sau altul, prin piațetele pavate cu dale de piatră perfect îmbinate, ca un mozaic, pe care mese de cafenea se întind sub coronamentul stufos al vreunui copac. La una dintre ele, te oprești pentru o clipă ca să absorbi atmosfera locală cu un pahar de sangria, înainte de a reintra în forfota din jurul magazinelor de suveniruri.
În fața grădinii publice de lîngă catedrală, o zonă verde cu mulți arbuști decorativi și arteziene, găsești un alt taxi care, după ce traversează orașul de la est la vest, urcă serpentinele unei coline împădurite spre Castell de Bellver. De formă circulară, cu fîntînă în curtea interioară și două niveluri mărginite de coloane cu arcade, castelul e înconjurat de un șanț peste care un pod de lemn te conduce pînă la poarta deschisă la fluturarea unui înscris oficial (bilet de 4 euro). După ce-o să caști gura peste tot, o să ajungi în final pe terasa de la ultimul nivel legată printr-o pasarelă de un donjon. Pentru asta ești, de fapt, aici: să vezi de sus orașul, golful, marea, vapoarele care vin și se duc din/în larg. Pe la asfințit, te desparți de castel, cobori pe jos pînă în port și ții pista de bicicliști pe sensul înapoi la navă.
Vasul de croazieră MSC Fantasia pleacă din Palma de Mallorca spre Barcelona la miezul nopții. Catedrala și castelul, iluminate în detaliu, atrag magnetic toate privirile de pe Puntea exterioară 14.
(articol publicat în Cațavencii nr. 35/266 din 31 august 2016)
Be the first to comment