Despre studenți la Turism, educație turistică și vacanțe active, cu profesorul universitar doctor Gabriela Țigu, ASE, Facultatea de Business și Turism, Departamentul Turism și Geografie, vicepreședinte FIJET România.
Rubrica noastră se numește „Ora de Turism”. Ce predă profesorul Țigu studenților despre turismul românesc?
Am bucuria, aș spune eu, să țin un curs care se numește Managementul Destinațiilor Turistice, un curs care este mai degrabă practic decît teoretic. În România se întîmplă lucruri acum și despre asta aș vrea să știe studenții noștri: cum învățăm din mers managementul destinațiilor, pentru că nu se știe prea bine nici în practică. Teoretic, chiar dacă există cărți scrise de autori străini, pînă nu le experimentăm aici în România, nu putem spune că învățăm ceva, și uite că învățăm din mers.
Da, asta era una din următoarele întrebări, despre cum legăm teoria de practică. Federația Industriei Hoteliere din România are un proiect de colaborare cu liceele de profil din toată țara. Cum se privește dinspre zona universitară relația asta student-practică?
Și facultatea noastră are parteneriat cu FIHR. Chiar dacă a fost semnat recent, noi avem o colaborare veche cu ei, președintele federației fiind absolvent de-al nostru, ca de altfel mulți alți membri ai FIHR. Deci cu atît mai mult își doresc să țină aproape de universitate, să se implice în educația studenților și să încerce să-i facă să vină spre acest domeniu, pentru că e greu să-i convingi să vină, chiar dacă ei studiază Turism. Pînă nu văd și alte motivații și satisfacții care apar din practică, nu prea pot fi atrași, din motive pe care le știm cu toții (nivelul mic al salariilor, de exemplu), de aceea e nevoie ca industria să vină către ei, să-i atragă, să le arate cum e realitatea și să-i convingă de frumusețea acestui domeniu.
Concret, despre ce colaborare e vorba?
Se oferă internship-uri din partea mai multor hoteluri din București, se organizează diverse mici proiecte gen Ziua Porților Deschise pentru studenți, în aceste hoteluri, sau diverse concursuri la care sîntem și noi parte, studenții pot primi vouchere pentru a beneficia de serviciile anumitelor restaurante… Tot felul de acțiuni de acest gen, dar, în principal, internship-urile sînt baza acestei colaborări.
Cum sînt studenții lui 2019 comparativ cu generațiile precedente? Cum îi simțiți?
Spuneam și la o conferință, zilele trecute, că generațiile din ultimii ani se schimbă văzînd cu ochii; se observă diferențe de la un an la altul, darămite dacă le comparăm cu generațiile de acum zece ani sau mai mult. Pentru că sînt cei crescuți cu tehnologie, crescuți într-un ritm al vieții mult mai rapid, obișnuiți cu multitudinea de informații (dar pe care le selectează destul de superficial, aș spune), și atunci trebuie să adaptezi tot timpul metodele de învățare la acest stil, ceea ce nu e deloc ușor.
Unde credeți că greșește sistemul educațional, referitor la starea turismului românesc din perspectiva forței de muncă?
Întrebarea e complexă și răspunsul necesită o abordare de asemenea multidimensională, în sensul că nu numai Educația trebuie să-i convingă pe tineri să aleagă această carieră, ci întreaga societate. În primul rînd, educația ar trebui făcută încă din clasele mici, pentru turism și cu dragoste pentru turismul românesc…
Vocațional.
…Vocațional, da: să le dezvoltăm copiilor această pasiune către ospitalitate și, mai mult decît atît, să facem din România o destinație pe care s-o iubim în primul rînd noi, ca locuitori ai ei, pentru că dacă sînt atîtea lucruri care ne nemulțumesc, sigur că o să-i facem și pe cei tineri să-și dorească să plece, să caute alte locuri în care să trăiască, ceea ce e profund greșit. Dacă vrem să dezvoltăm turismul românesc, trebuie să-i ținem aici, să-i convingem că aici sînt lucruri de făcut și se pot face, și că noi credem în asta. Dacă, prin tot ceea ce se întîmplă în jur, politic, social, economic, îi determinăm să creadă altceva, atunci sistemul educațional nu are ce să facă.
Dacă ați fi ministrul Turismului pentru o zi, ce-ar trebui făcut urgent, în opinia dumneavoastră?
Resursele umane sînt prioritare, după părerea mea, mai mult decît infrastructura. Cred că aș susține prin diverse căi învățămîntul vocațional și sistemul dual de învățămînt, lucru care deja a început să se întîmple: la nivel preuniversitar, există parteneriate între licee și mediul de afaceri, în Brașov, în Sibiu, în Constanța, în București. Și trebuie rezolvată pe termen scurt și foarte rapid problema forței de muncă: trebuie să-i ținem pe tineri aici. Sigur, există și varianta importului de forță de muncă dinspre Est, dar, cum spuneam mai devreme, cred că noi ar trebui să fim cei care să promovăm România, prin tinerii noștri.
Am spus ministrul Turismului, nu ministrul Învățămîntului. Astea ar fi atribuțiile ministrului Educației…
Hmm, cred că este o problemă comună a celor două ministere…
…Și nu numai, stau la masa Guvernului împreună cu cel al Dezvoltării și ar trebui să conlucreze mai mult.
Exact, există un comitet interministerial care nu știu concret ce mai face, dar teoretic există și astea-s problemele pe care ar trebui să le rezolve. OK, au redus TVA-ul, e foarte bine, dar nu-i suficient. Salariile nu au crescut pentru angajații din turism, crește poate doar cifra de afaceri a companiilor, prețurile nu au scăzut – și nu știu dacă neapărat ar trebui să scadă –, dar trebuie să atragi forța de muncă. Absolut, infrastructura este vitală: n-ai cum să primești grupuri de turiști străini în București și să-i duci în Maramureș nu știu cîte ore cu autocarul, 10-12 ore – sînt destinații izolate, practic, din lipsa infrastructurii.
Punctual, referitor la voucherele de vacanță: da, e o măsură bună, dar nu credeți că hotelierii care sînt în acest sistem și beneficiază de un aport suplimentar de turiști ar trebui să îmbunătățească condițiile de cazare, să mai dea un var, să mai schimbe niște cearșafuri?
Cred că asta s-ar putea face prin Corpul de Control al ministerului, prin oamenii care trebuie să urmărească respectarea standardelor. Din păcate, în foarte multe cazuri, utilizarea voucherelor de vacanță a generat de fapt o creștere a prețurilor la cazare și la celelalte servicii.
A funcționat ca o inflație.
Ca o inflație, exact, în loc să îmbunătățească calitatea serviciilor, au crescut prețurile, pentru că au avut cerere.
Cererea a crescut cumva artificial.
Exact, și prețurile la fel, și aici poate ar trebui să intervină ministerul. Ideea a fost de a încuraja turismul intern, nu de a crește prețurile, deci trebuie mers mai departe, să se și vadă rezultatele acestui proiect.
Studenții au terminat recent sesiunea. Ce face un student la Turism în vacanță, respectiv, un profesor? Este în vacanță sau încă învață prin locurile în care ajunge?
Un profesor de Turism e în vacanță doar în luna august, pentru că pînă atunci are admitere, la licență, masterat, doctorat. Abia atunci își alege destinațiile de vacanță. Unii dintre studenți deja lucrează, în intership-uri pe timpul vacanței de vară, pentru că practica din programă nu e suficientă și atunci trebuie completată, dar sînt și studenți care sînt turiști. Noi îi încurajăm să facă turism în România; sigur, e nevoie de a vedea și alte destinații, pentru a putea face comparații, pentru a învăța – e o experiență care trebuie avută. Mulți studenți călătoresc frecvent pentru că au reduceri la transport, dar au și acea abilitate de a-și găsi ușor servicii de cazare ieftine și oferte de transport aerian foarte accesibile.
De ce s-ar înscrie un tînăr ca să fie student la Turism? OK, poate că răspunsul se regăsește în tot ce-ați zis pînă acum, dar, dacă ar fi să rezumați, ce i-ați spune?
Aș spune că, dacă vrea s-o facă, să fie conștient și de dificultatea, și de frumusețea acestei munci, s-o facă doar dacă e pasionat, pentru că altfel nu ies lucrurile. Și s-o facă cu convingerea că ceea ce se învață la noi este cel puțin la nivelul programelor de studii europene. Teoretic, fără falsă modestie, sîntem peste ceea ce se face în alte facultăți de Turism din Europa. Desigur, avem de recuperat pe partea practică, dar un student care vrea să facă practică are posibilitatea, mai mult decît îi oferă programa de studii.
(articol publicat în Cațavencii nr. 27/413 din 10 iulie 2019 și pe catavencii.ro)
Be the first to comment