FC InterRail Europa

Gara Monte Carlo, Monaco. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Gara Monte Carlo, Monaco. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

La Ora de Turism de astăzi, supărați grav de scumpirea benzinei, lăsăm mașina în parcare și învățăm să călătorim ieftin prin Europa, cu trenul. Nu cu nașu‘, tinere din ultima bancă: am zis să călătorim ieftin, nu să mergem pe blat. Ce spuneți? Cu low-cost-ul e și ieftin, și rapid? Dragilor, vorbim aici de călătorie, nu de coletărie: cu avionul, ești transferat sec din punctul A în punctul B – ai putea sta liniștit și în cală, cam tot atîtea chestii o să vezi din traseu.

Deci, așa cum microbiștii clasei nu și-au dat încă seama, FC-ul din titlu înseamnă Feroviar Club: în clubul ăsta intri în momentul în care ți-ai cumpărat un abonament InterRail, valabil pe toate trenurile din vreo 30 de țări – aproape toată Europa, exceptînd Albania și fosta (și viitoarea?) URSS, și o bucățică din Asia (Turcia de după Bosfor). Bonus: tichetul InterRail vine la pachet cu o serie de reduceri/gratuități la cazări sau intrări în diverse stabilimente, de la țară la țară, și e valabil și pe cîteva curse de feribot între Italia și Grecia.

Spoiler alert: Cine vrea să-și păstreze surpriza la vizionarea ofertei din Agenția CFR, de unde se poate cumpăra abonamentul ăsta, sau n-are răbdare să citească cifre să sară la paragraful următor. Cel mai utilizat este InterRail Global Pass – mai există InterRail One Country Pass și Balkan Flexi Pass, dar nu vreau să vă încarc prea mult memoria –, care poate fi achiziționat în două variante: cea flexibilă, la care îți alegi zilele de călătorie dintr-un interval de timp desemnat (5 din 10 zile, 10 din 22 zile), sau cea de utilizare continuă (15 zile, 22 zile, o lună). Cel mai ieftin Global Pass, 5/10, la clasa a II-a, costă 281 de euro, cel mai scump, o lună continuă, 668 de euro (tinerii sub 26 de ani au 35% discount). De remarcat că, dacă tichetele sînt cumpărate în august și septembrie pentru călătorii în perioada 15 septembrie – 29 decembrie, se acordă o reducere de 15%.

OK, l-am cumpărat: gata, ura și la gară. Stai nițel, trebuie să mai știi ceva: înainte de a urca în tren, se completează obligatoriu pe bilet raportul de călătorie (stațiile de plecare/sosire, numărul trenului; posesorii de Flexi Pass trebuie să scrie și data zilei). Stai, că n-am terminat: nu-ți uita portofelul, pentru că mai există niște costuri*: la TGV-uri și la trenurile de noapte, trebuie să plătești rezervări de loc și suplimente de viteză.

Tema pentru acasă: deschideți o hartă a Europei, intrați pe bahn.de, site-ul ceferiștilor germani, cel mai complet Mers al Trenurilor europene, și planificați-vă vacanța feroviară, în funcție de cîți bani se strîng în pușculiță pînă la vară.

*Eu am testat ambele variante de Global Pass și, în general, costurile astea nu depășesc 4 euro. Cel mai mult (10,35 euro) am plătit pentru suplimentul de viteză la trenul AVE (Alta Velocidad Expres) Madrid-Barcelona, dar a meritat fiecare cent: nu cred că o să mai merg prea curînd cu 300 km/h, pe roți.

(articol publicat în Cațavencii nr. 14/143 din 9 aprilie 2014)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.