City Broke: Liverpool

Liverpool, UK. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

Într-o sîmbătă dimineață, prima după sosirea în Macclesfield, s-a ivit ocazia unei excursii de o zi la Liverpool, cu mașina cu care Cezar, Eusebiu și Beni se deplasau la o lucrare în Meols, o mică localitate de pe peninsula Wirral, 7 mile vest de orașul “Titanicului”, al Beatles-ilor și, mai nou, al neamțului Klopp, proaspătul antrenor aterizat pe Anfield. Băieții au rămas cu fațada clădirii care trebuia renovată; eu m-am deplasat în gară, am cumpărat cu 4 lire un bilet de o zi, am urcat în trenul care a venit, exact cum scria pe afișaj, la 8,28, și, o jumătate de oră mai tîrziu, coboram în Liverpool Central. Sfat pentru turistul cu buget de avarie: nici nu te gîndi să faci blatul. Nu neapărat pentru că te-ar prinde nașul (pe durata întregii călătorii, tur-retur, n-am văzut nici un controlor), ci pentru că riști să rămîi blocat în gară: fără bilet, nu ai cum să ieși din stație, pentru că nu ai ce introduce în turnichetul de acces din zona peroanelor, monitorizat non-stop de personal feroviar însoțit de Poliție. Numai după acest control ți se permite ieșirea din gară. Direct într-un mall. Cunosc destulă lume pentru care excursia asta s-ar fi terminat aici.

Mai fusesem în Liverpool în 2011. Atunci am avut timp doar de Albert Dock, Muzeul Beatles, Liverpool Cathedral și World Museum, așa că acum m-am axat pe ce îmi rămăsese nevizitat data trecută: Museum of Liverpool și Tate Galery (în care am avut surpriza să găsesc, chiar la parter, expoziția unei românce: Geta Brătescu, o artistă născută în 1926, ale cărei lucrări, majoritatea create pe vremea comunismului, sînt un colaj foarte interesant de textile, desene, fotografie și instalație video). La The Cavern Club, celebra cîrciumă în care Beatles-ii au debutat pe 9 februarie 1961 și au cîntat de vreo 300 de ori, must-see pentru fanii lui Lennon & Co, am ajuns neprogramat, complet întîmplător. Abia ieșisem din muzeele pomenite mai sus, complet năuc, și mă plimbam aiurea pe străzile din centru, cînd am dat peste o îmbulzeală maximă. M-am apropiat, simțindu-mă ca la un reportaj în exclusivitate de la un accident, ca să dau peste turiști cu telefoane în mînă care stăteau la coadă să se pozeze cu statuia lui John din fața intrării în club.

Cum faleza rîului Mersey, de la Albert Dock la Pier Head, o văzusem îndeaproape, pentru o schimbare de perspectivă am trecut pe partea cealaltă a rîului, în Birkenhead. Cu trenul care se transformă în metrou pe porțiunea de traversare pe sub Mersey, luat din James Street, pînă la stația următoare, Hamilton Square. Știam că atracția principală a zonei e un submarin german din WWII arestat de englezi și transformat în muzeu, lîngă terminalul de feribot Woodside. U-boat Story e noua misiune a lui U-534, posesorul uneia dintre rarele mașini de criptare Enigma; intrarea e inclusă în biletul de croazieră cu ferry (10 lire) sau te costă 7,50 lire.

Naufragiat pe o bancă de pe cheu, cu ochii pe panorama clădirilor aliniate peste apă într-un skyline dominat de niște blocuri-turn cu pretenție de zgîrie-nori (pe la sfîrșitul secolului al XIX-lea, Liverpool a avut ambiția de a se transforma într-un New York al Europei), m-am trezit coleg de bancă cu o localnică cu păr roz și piercing în buză, cu care m-am conversat vreo jumătate de oră. Ceva mai dificil, mai întîi, pînă și-a dat seama cu cine vorbește și a mai redus din viteză și accent (inițial, înțelegeam două cuvinte din zece). De la ea am aflat că amfibiile galbene stil WWII pe care le văzusem data trecută prin oraș, pline cu turiști în sesiuni de sightseeing, au fost retrase din circulație. După ce, la finalul cursei, în tentativa de a recrea senzațiile trăite de militari la schimbarea mediului de deplasare, unul dintre TAB-uri a luat apă la bord foarte realist și era cît pe ce să își înece pasagerii.

(articol publicat în Cațavencii nr. 45/225 din 11 noiembrie 2015 și pe catavencii.ro)