Și a fost iar tîrg de turism la Romexpo… O ediție de sfîrșit de an, cu mai puțini expozanți și vizitatori, de parcă toată lumea plecase deja în vacanță (exceptîndu-i, desigur, pe celebrii colectori de materiale promoționale, care n-au lipsit din peisaj, înhămați la sarsanalele doldora de pliante, brelocuri, bombonele, ambalaje colorate, orice…). Ca să înțelegem de ce-au luat totuși decizia de a participa și care au fost rezultatele preliminare ale celor patru zile de Tîrg, am ascultat opiniile cîtorva expozanți.
Valeriu Claudiu Ștefan, fondator Romanian Adventures și partener H2B: „În primul rînd este un tîrg de turism al României pe care îl respectăm. Ne interesează să creăm parteneriate, pentru că noi furnizăm tehnologie pentru partenerii noștri, atît din zona agențiilor de turism, cît și din cea hotelieră, și n-aveam cum să lipsim de la această ediție. Referitor la Tîrg, vorbind strict de ce ne-am propus noi cu hub-ul H2B să realizăm, eu zic că a fost foarte bine; dacă vorbim din punct de vedere al prezenței touroperator-ilor la această ediție, puțin mai slab sau puțin mai neinteresant pentru operatori. Noi vom participa și la edițiile viitoare. Este vorba pur și simplu de business, este vorba de imaginea noastră, este vorba de importanța hub-ului H2B în viața agențiilor de turism și în viața relației contractuale dintre o agenție de turism și hotelurile din România, iar pentru acest lucru vom fi prezenți de fiecare dată cînd va fi nevoie.“
Paul Condrat, Destinația Jurilovca, Delta Dunării: „În ultimii ani am participat la ambele ediții, dar e prima oară cînd sîntem aici cu stand propriu. De ce în acest moment? Pentru că avem o ofertă turistică bogată la Jurilovca, inclusiv pentru sărbătorile de iarnă. Am avut mulți vizitatori, oameni interesați de loc; practic, am identificat colaborări viitoare și am avut și solicitări punctuale, pentru perioada imediat următoare. E importantă participarea la acest eveniment, la cele două ediții anuale: crește vizibilitatea destinației.“
Alina Roșoiu, Project Manager Descoperim România: „Anul ăsta am bifat a 48-a participare la un tîrg de turism, în România. Pentru că în continuare Tîrgul de Turism de la Romexpo rămîne unul dintre cele mai importante evenimente din industrie. E locul, și singurul loc, care a mai rămas în care să ne întîlnim toți jucătorii din domeniu, pentru că în turism avem nevoie de zîmbete, pentru că în ospitalitate avem nevoie de networking și pentru că la Romexpo se creează cadrul perfect pentru a avea parte de tot ceea ce ne propunem pentru cele patru zile. Oamenii sînt încă interesați să vadă România: de la an la an constatăm o creștere în ceea ce privește cererea pentru România, cu toate că există oferte în Tîrg din toate colțurile lumii, din Africa de Sud pînă în China. Românii încă își doresc să-și descopere țara. Noi am venit cu oferte atît pentru Crăciun, cît și pentru Revelion sau 1 Decembrie. Interesul este crescut, mai ales pentru sărbătorile de iarnă, cînd toată lumea își dorește să-și petreacă sărbătorile acasă, cu tradiții, obiceiuri, împodobitul bradului și, de ce nu, cu tăiatul porcului. Într-adevăr, există un termen de comparație între tîrgurile anterioare și cel de acum, dar cum anii pandemiei ne-au schimbat pe toți, trebuie să învățăm să ne adaptăm la schimbare, să nu ne mai uităm în urmă și să privim înainte, să ne bucurăm că încă avem ocazia să ne întîlnim, să ne îmbrățișăm. Căci Tîrgul este despre întîlniri, despre îmbrățișări, despre oameni, despre conexiune – aici s-au născut proiecte și, cu siguranță, se vor mai naște multe proiecte frumoase.“
Radu Vatcu, managerul agenției Extreme Travel din Brașov: „De ce am decis să participăm? Pentru simplul motiv că acum am fost liber, între două expediții, și am fost în țară. În al doilea rînd, am lipsit vreo trei ani din cauza pandemiei și am zis că e cazul să reluăm participarea la Tîrg. Și în al treilea rînd, cred că nu e neapărat mai slabă această ediție, mai ales cînd ai excursii pe care dorești să le promovezi la începutul anului, în ianuarie-februarie. Sînt mulțumit de cum a decurs tîrgul: datorită faptului că totuși n-a fost o mare participare din partea altor agenții, a fost un cîștig pentru noi. De asemenea, faptul că s-a ținut într-un singur pavilion a fost iarăși un cîștig: pe vremuri, cînd erau două-trei pavilioane, oamenii intrau pe o parte, ieșeau pe alta, nu apucau să vadă toate standurile. Și am simțit un interes mult crescut pentru programele noastre, programe oarecum de nișă, la un moment dat, care acum au început să devină tot mai căutate. Partea montană nu prea mai are nevoie de reclamă, după 13-14 ani de cînd sîntem pe piață avem deja notorietate în domeniu. Extreme provine de la turismul montan de aventură cu care am început, turism montan în munți înalți, nu pînă pe Postăvaru sau Moldoveanu. Acum sîntem axați mai mult pe promovarea circuitelor de aventură în zone în care de multe ori ajung numai cei de la National Geographic sau de la Discovery.“
(articol publicat în Cațavencii nr. 45/637 din 15 noiembrie 2023 și pe catavencii.ro)
2 Trackbacks / Pingbacks