Miss Litoral 2024

Litoralul, văzut de pe mare. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Litoralul, văzut de pe mare. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

Nu, nu urmează cronica de film a remake-ului făcut după originalul de acum treizeci și ceva de ani cu Jean Constantin, Arșinel și Anca Țurcașiu; cel mult cea pseudo-mondenă a concursului de frumusețe și servicii elegante pe care litoralul românesc încearcă să-l cîștige în sezonul estival 2024, ca să devină atractiv pentru cît mai mulți admiratori, turiști români sau străini. În avanpremiera lansării oficiale, ultimele duble se turnau săptămîna trecută, chiar în timp ce autocarele cu cei vreo 250 de agenți de turism și jurnaliști ai infotrip-ului Riviera Românească 2024 plecau pentru cinci zile din sudul litoralului, de la Mangalia, pînă în nord, la Mamaia, într-o vizită de lucru prin hotelurile și obiectivele turistice pregătite pentru concediile verii la Marea Neagră.

Programul jurnaliștilor a cuprins, printre altele, pe lîngă plimbarea cu elicopterul pe deasupra stațiunilor (unii dintre noi), și minicroaziera cu catamaranul din portul turistic Mangalia, pentru o altă perspectivă, o imagine completă a litoralului și din aer, și de pe apă, conferința de presă de la hotelul Del Mar din Mamaia a reprezentanților organizatorilor, ANAT, Asociația Națională a Agențiilor de Turism, împreună cu recent înființata Organizație de Management al Destinației Județul Constanța și cu partenerii locali din HoReCa, eveniment care a coincis și cu lansarea brand-ului Riviera Românească, sub care se promovează tot litoralul. Discursurile au debutat cu niște date statistice interesante, indicatoarele unui progres evident față de anii anteriori. Pe litoral există în acest moment 51 de hoteluri în regim all-inclusive, cu 23.746 de locuri de cazare, în creștere cu 28% față de anul trecut. Dintr-un total de circa patru mii de unități de cazare, 387 sînt hoteluri: opt cu clasificare de cinci stele, 81 de patru stele, 210 de trei stele, 73 de două stele și 15 de o stea. Rezervările de tip early booking – înscrieri timpurii pentru primele două luni ale lui 2024 – au fost, în medie, cu 25% mai mari față de perioada similară a anului trecut. Investițiile operatorilor în turism de pe litoral au crescut, din ce în ce mai multe hoteluri își upgradează numărul de stele și oferă servicii complete, de la room service și spa la stații de încărcare pentru mașini electrice și microbuze de transfer la și de la aeroport, calendarul de evenimente dedicate turiștilor s-a diversificat, s-a inaugurat, în aprilie, modernizatul aeroport privat de la Tuzla care poate opera curse charter în toată Europa. Prețurile au rămas aproximativ la nivelul anului trecut, între extrema minimă, 37 de lei de persoană pe noaptea de cazare în hotel de două stele fără masă, la 1 iunie, și cea maximă, cam de zece ori mai mult, 350-400 de lei, pe noaptea de cazare în hotel de cinci stele, cu toate serviciile incluse, în iulie-august.

Informațiile încurajatoare au fost vestea bună. Vestea proastă, nu-i nici o surpriză, e că probleme există în continuare, multe și încă nerezolvate. Dacă spațiile publice sînt, mai peste tot, în diversele faze ale unui proces de reabilitare și modernizare, de la proiect la dare în funcționare (se lucrează la amenajarea falezelor, la oprirea eroziunii costiere și, implicit, la mărirea plajelor, iluminatul stradal al litoralului de sud arată bine și ziua, și noaptea), gările stațiunilor arată deplorabil. În toate țările civilizate, stațiile feroviare sînt mai mult decît un loc în care urci/cobori în/din tren: au fost transformate în niște adevărate hub-uri turistice furnizoare de servicii și informații, contacte cu unități de cazare, birouri de închiriere mașini, spații de mediatizat evenimente etc. La noi, la Neptun sau Costinești, nu știi cum să fugi mai repede de lîngă clădirea lugubră și infectă care parcă stă să cadă peste tine. Există încă peste tot destule proprietăți aparent abandonate, terenuri neîngrijite, pline de bălării, care dăunează grav imaginii locului, cărții de vizită a unei gazde cu care tocmai ai făcut cunoștință. Zonele decente sau cu utilități moderne și bine întreținute sînt încă niște insule care așteaptă să fie conectate, prin implicarea întregii comunități, de la primar și manager de hotel la șofer de taxi sau vînzător de tarabă de suveniruri.

Miss Litoral 2024 rulează în vara asta prin toate stațiunile de la Marea Neagră. Chiar dacă nu candidează și nu va primi încă nominalizări la nici o categorie a Oscarurilor turistice, cu regizori vizionari, deschiși la colaborare și responsabili, decoruri mai bune, o distribuție străină de profesioniști ai scenei șervetului și cuțitelor de bucătărie și o coloană sonoră adecvată în zonele de entertainment are șanse considerabile la premiul de popularitate al publicului și la un succes de casă care să-i permită continuarea filmărilor pentru sequel-urile anilor următori.

(articol publicat în Cațavencii nr. 22/664 din 5 iunie 2024 și pe catavencii.ro)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.