DAN CÎRLOVA, CEO Luxuria Travel: “Obiectivele turistice sunt aceleași pentru toată lumea, dar personalul de calitate, bine pregătit și empatic, face diferența”

Dan Cîrlova, CEO Luxuria Travel București. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Dan Cîrlova, CEO Luxuria Travel București. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

Stăm de vorbă cu Dan Cîrlova, proprietarul agenției de turism Luxuria Travel din București, și vrem să aflăm mai multe despre istoricul acestei agenții. Când ați înființat-o și cum v-a venit ideea?

Mulțumesc pentru invitație! Am înființat agenția în anul 2013. Ideea a venit de la soția mea, care este profesor de biologie. Ea organiza excursii cu copiii și, de acolo, ne-a venit ideea să facem propria agenție, pentru a avea siguranță și calitate în excursiile organizate. Așa a început toată povestea agenției. În timp, aceasta s-a dezvoltat și am ajuns să acoperim toate segmentele unei agenții de turism.

Ce tipuri de servicii oferiți?

Oferim bilete de avion, chartere, circuite cu avionul și circuite cu autocarul. Personal, am fost pasionat de autocare. Îmi plăcea și îmi place în continuare să conduc autocare. Nu am fost angajat ca șofer la o firmă anume, dar am mers cu autocarele prin țară și prin Europa. De aici a venit dorința de a dezvolta o agenție de turism cu autocare proprii.

Care sunt destinațiile în care vă duceți turiștii?

După 12 ani de experiență, știm destul de bine ce funcționează în piață. Cel mai căutat produs este city break-ul la Istanbul, pe care îl organizăm săptămânal, cu autocarul, cu plecare din București. Tarifele pornesc de la aproximativ 139 de euro de persoană și includ 3 nopți de cazare, mic dejun, transport cu autocarul și ghid.

Calitatea serviciilor este foarte importantă pentru noi: autocarele sunt moderne, ghizii sunt experimentați și foarte bine pregătiți. Reușesc să ducă aceste excursii la un alt nivel, oferind nu doar un circuit turistic, ci o experiență culturală completă.

Avem, desigur, și destinații interne: Bucovina (unde ne aflăm acum, la pensiunea Carmen Silvae), Maramureș, zona Hațegului, Munții Apuseni, Delta Dunării. Acestea sunt foarte căutate și se regăsesc în programele noastre.

Pe extern, pe lângă Istanbul, avem circuite mai lungi în Turcia, cum ar fi circuitul Cappadocia, care durează aproximativ 9 zile. Organizăm și circuite cu avionul în vestul Europei sau în destinații mai îndepărtate: Malta, Veneția, Dubai. Nu lucrăm cu chartere proprii, ci cu bilete de avion pe rutele unde observăm cerere.

Anul 2025 se apropie de final. Cum a fost acest an pentru dumneavoastră?

A fost un an foarte bun. Majoritatea ofertelor noastre au fost vândute la capacitate de 100%. Au existat și mici excepții, unde gradul de ocupare a fost de 70–80%, dar per total suntem foarte mulțumiți.

Ați fost afectați de eliminarea voucherelor de vacanță?

Nu, pentru că nu aveam foarte multe încasări din voucherele de vacanță. Anul acesta am avut, probabil, sub zece încasări de acest tip, la fel ca în anii anteriori. Din punctul nostru de vedere, aceste vouchere nu sunt esențiale pentru business.

Mai mult, consider că voucherele de vacanță au redus, în unele cazuri, calitatea serviciilor turistice. Mulți hotelieri au creat pachete strict încadrate în valoarea voucherelor și nu au mai investit în calitate. Observ însă că, în ultima perioadă, lucrurile încep să se schimbe: unele locații au revenit la investiții în calitate, iar acest lucru se simte.

Sunteți în permanență în căutare de noi parteneri și colaboratori?

Da, permanent. Mergem, verificăm și testăm. Așa am ajuns și la pensiunea Carmen Silvae. A fost o situație în care a trebuit să mutăm un grup și i-am descoperit întâmplător. Feedback-ul primului grup a fost extraordinar, așa că am decis să continuăm colaborarea și în 2026. Vom avea aici aproximativ 8 circuite, unele legate de sărbători religioase sau festivaluri locale – Festivalul Trufelor, Sfânta Maria, Paște, Crăciun, Revelion – dar și altele fără legătură cu sărbătorile.

Ce tip de pachete se vând cel mai bine?

Circuitele mai lungi, de 7–9 zile, se vând cel mai bine vara. Circuitele Bucovina–Maramureș sunt căutate în format de 4 zile. Am încercat și variante mai scurte, dar nu au avut succes, pentru că Bucovina are foarte multe obiective turistice. Mai avem circuite de 2–3 zile, mai ales aproape de București, precum Sibiu, sau circuite de o zi, în care parcurgem maximum 300–400 km, pentru ca turiștii să nu stea prea mult în autocar.

Care este cea mai mare problemă a agențiilor de turism din România în acest moment?

Lipsa personalului calificat. Și cred că este, într-o anumită măsură, și vina noastră, a antreprenorilor, pentru că nu ne asumăm riscul de a forma oameni noi. Noi am început să investim în formarea lor acum aproximativ doi ani și rezultatele se văd.

Colaborăm cu Centrul Național de Învățământ Turistic, care ne trimite ghizi în practică, și cu licee de profil, precum Madgearu sau Chirițescu. Mulți dintre cei veniți în practică au rămas alături de noi. Teoria din școală nu poate înlocui practica dintr-o agenție de turism.

Cât de important este rolul ghidului într-o excursie?

Un ghid bun poate salva orice excursie. Poate gestiona situații neprevăzute – trafic, întârzieri, probleme tehnice sau la cazare. Feedback-ul pe care îl primim este foarte bun. De multe ori, turiștii cer explicit să meargă într-o excursie cu un anumit ghid: Daniel, Ruxandra, Irina. Asta ne bucură foarte mult.

Sunteți membru ANAT?

Nu, momentan nu. Nu m-am informat suficient despre această asociație. Poate pe viitor, dacă voi considera că este necesar.

Ce planuri aveți pentru viitor?

Dorim să dezvoltăm agenția din punct de vedere tehnologic și să investim în AI, pentru a compensa lipsa de personal. Nu pentru a înlocui agenții sau ghizii (acest lucru nu va fi posibil niciodată), ci pentru a automatiza rezervările și a fi disponibili 24/7. Personalul va putea astfel să se concentreze pe verificări și pe relația cu clienții.

Ca un mesaj de final pentru cei care ne urmăresc, de ce ar trebui să aleagă Luxuria Travel?

Diferența o face dragostea pentru oameni și pentru turiști. Oamenii se întorc la noi pentru că ne cunosc și ne apreciază munca. Obiectivele turistice sunt aceleași pentru toată lumea, dar personalul de calitate, bine pregătit și empatic, face diferența.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.