INS: Scădere a numărului turiștilor români în destinații interne pentru sezonul estival 2025

Litoralul Mării Negre. FOTO: BIBI Touroperator
Litoralul Mării Negre. FOTO: BIBI Touroperator

Institutul Național de Statistică (INS) confirmă datele centralizate anterior de BIBI Touroperator, privind evoluția descendentă a turismului intern în 2025. După o perioadă de revenire post-pandemică, anul 2025 marchează prima scădere semnificativă a sectorului turistic din România, în special pe segmentul de turiști români.

Conform datelor INS, în sezonul estival 2025 și în luna septembrie, care poate fi considerată din punct de vedere turistic “a patra lună de vară”, s-au înregistrat scăderi ale sosirilor turiștilor români de -4,2% în iunie, -4,4% în iulie, -6,3% în august și -7,5% în septembrie, comparativ cu aceleași luni din 2024. În contrast, numărul turiștilor străini a continuat să crească: +7,2% în iunie, +0,6% în iulie, +7,1% în august și +11,2% în septembrie.

Tendința se reflectă și în numărul total al înnoptărilor: turiștii români au înregistrat scăderi de -1% în iunie, – 5,3% în iulie, -5,9% în august și -5% în septembrie, în timp ce străinii au consemnat creșteri de +6,3% în iunie, +0,1% în iulie, +5,2% în august și +9,3% în septembrie.

Per ansamblu, în primele nouă luni din 2025, sosirile turiștilor români au înregistrat o contracție de -3,3% față de perioada similară din 2024, iar înnoptările au scăzut cu -2%. În același timp, turiștii străini au înregistrat o creștere de +5,8% la sosiri și de +5,1% la înnoptări.

Datele publicate de INS confirmă trendul anticipat de BIBI Touroperator și oferă o imagine completă a sezonului estival 2025, incluzând luna septembrie. După o primă parte a anului marcată de o creștere de aproximativ 10%, turismul intern a intrat într-o fază accentuată de recul, ajungând sub nivelul înregistrat anul trecut.

„Avertizăm de mai mult timp că turismul intern pierde teren și că, în absența unor măsuri de sprijin concrete, situația se va deteriora și mai mult. Politicile actuale de austeritate aplicate în sectorul turistic nu fac decât să adâncească declinul unei industrii esențiale pentru economia națională. Nu este vorba despre a cere milă sau subvenții, ci despre recunoașterea importanței strategice a turismului și nevoia de a crea un cadru predictibil și sustenabil pentru operatorii din domeniu”, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte ANAT și owner BIBI Touroperator.

Analiza sezonului estival 2025 arată clar: turismul intern este în regres, pentru prima dată după perioada pandemiei. Scăderea vine pe fondul unor factori economici și fiscali care au influențat direct modul în care românii și-au planificat vacanțele.

Cel mai puternic impact l-a avut reducerea voucherelor de vacanță. În primele nouă luni din acest an, valoarea totală a acestor beneficii a scăzut cu aproximativ 70%, comparativ cu anul trecut. Doar în luna septembrie au fost emise mai puțin cu -85% vouchere, față de septembrie 2024! În anii anteriori, voucherele au fost un adevărat motor pentru turismul intern, ajutând milioane de români să descopere destinații locale și să petreacă mai mult timp în țară. Acum însă, odată cu diminuarea lor, vacanțele au devenit mai scurte și mai rare, mai ales pentru familii și pentru cei care aleg destinațiile de vacanță interne.

Un alt factor major este presiunea fiscală crescută asupra industriei ospitalității, de la majorarea TVA pentru servicii turistice până la creșterea costurilor de operare. Toate acestea au dus la prețuri mai mari pentru turiști, iar multe unități de cazare au fost nevoite să reducă investițiile în servicii sau promovare ba chiar au renunțat la o parte dintre angajați, care au fost trimiși în șomaj. Rezultatul? Unele destinații au devenit mai puțin atractive în fața ofertelor externe.

Fără măsuri de sprijin și o strategie clară pentru promovarea turismului românesc, există riscul ca și sezonul 2026 să urmeze același trend descendent. Industria avertizează că este momentul pentru acțiune concretă, nu doar pentru promisiuni, pentru ca turismul românesc să rămână o opțiune viabilă și competitivă atât pentru români, cât și pentru vizitatorii străini.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.