LAURA PĂTRU, Pro Turism Herculane: „Sînt convinsă că fiecare turist o să găsească în Herculane ceva pentru el”

Laura Pătru, Pro Turism Herculane. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Laura Pătru, Pro Turism Herculane. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

Săptămîna trecută, la conferința națională „Întoarcerea la apă” de la Băile Herculane, am întrebat-o pe Laura Pătru de la asociația Pro Turism Herculane, organizatoarea evenimentului, cîte ceva despre prezentul și viitorul stațiunii.

 Cînd s-a creat Pro Turism Herculane, ce scopuri are și ce-ați reușit să faceți de la înființare și pînă în prezent?

Pro Turism Herculane este o organizație de promovare turistică ce are șase ani – am debutat în 2013, cu această conferință ajunsă acum la a noua ediție (inițial, evenimentul a fost bianual). În decursul acestui timp cred că am reușit, împreună cu speakerii noștri, din țară și din străinătate, să ajungem la vreo mie de specialiști în turism invitați la aceste conferințe, un bun mod de a face networking, de a prezenta stațiunea. Am avut de-a lungul timpului mai multe segmente cărora ne-am adresat, ca să atingem toate zonele interesate de Băile Herculane. La început am lucrat foarte mult cu medici – fiind recunoscută ca o destinație de tratament, ne-am gîndit că turiștii vor fi atrași prin aceste canale. Ne-am orientat în special înspre Craiova și Timișoara, principalele orașe din care ne veneau turiștii. Cum turismul este un sector dinamic, s-a schimbat și mediul din care ei se adună: de exemplu, în ultima vreme, au crescut sosirile în sejururi de wellness din București (nu neapărat o surpriză, dar cumva neașteptat – bucureștenii preferă în general alte destinații, se feresc de drumuri lungi), din Constanța și din locuri și mai îndepărtate.

Cine face parte din asociație?

Din ONG fac parte atît persoane fizice, cît și entități în turism (hoteluri, pensiuni), angajați ai Parcului Național Domogled-Valea Cernei, localnici interesați, oameni din această industrie. Activitățile se fac în mare parte cu voluntari, cu membrii asociației care participă din pasiune pentru loc.

În Băile Herculane există OMD (organizație de management al destinației)?

Nu există încă. De cînd am înființat asociația, însă, am avut o serie de întîlniri cu reprezentanți ai autorităților locale și ne-am bucurat că au fost deschiși la dialog, nu au refuzat invitațiile la discuții. Discuții lungi, pentru că stațiunea are multe de rezolvat. Pașii pe care îi fac autoritățile ar trebui să fie mai rapizi, investițiile private sînt într-un punct mult mai avansat și trebuie să ne coordonăm cumva acțiunile.

Asta e vizibil: cum ai depășit zona hotelurilor mai îngrijite, apare o discrepanță în peisajul stradal.

E adevărat. Primim mesaje la asociație: „Domnilor de la Pro Turism, nu vedeți că drumul cutare nu e finalizat?”. Sînt lucruri care nu intră în atribuțiile noastră și nici cadrul legal nu ne permite să le facem, dar e foarte greu să explici asta unui public care își dorește rezultate, care nu mai are răbdare, pentru că Herculane vine după 20 de ani de declin. Noi nu am pornit cu promovarea acestei stațiuni de la zero: „Sîntem un loc necunoscut, veniți să vedeți ce lucruri minunate se întîmplă aici”. Nu, am plecat de la „Aoleu, e dezastru în Herculane!”, „Aoleu, e o ruină!”, „Aoleu, nu ai ce să faci acolo!”. Și e mult mai greu să schimbi o percepție negativă, care s-a consolidat serios în ultimii 20 de ani, decît să promovezi ceva ce e necunoscut publicului. Am întîmpinat probleme și în prezentarea în presă, la nivel național: de cîte ori a fost făcut un reportaj de impact în ultimii cinci ani, nu s-a inclus niciodată ce s-a făcut bun între timp – cumva, publicul are acest apetit pentru dramă, pentru tristețe, ne place să plîngem în pernă, să ne văităm și să facem cît mai puțin, dacă e posibil. E o muncă foarte grea să construiești ceva și cred că ar fi fost corect față de investitorii din Herculane să se prezinte și acest aspect. Că există hoteluri și pensiuni care arată OK, că apa termală este încă aici, n-a furat-o nimeni, că peisajele sînt tot aici. Herculane are multe de oferit și e păcat să nu prezentăm tabloul întreg.

Din păcate, asta face parte din realitate: cine vine aici constată că există trotuare sparte, balustrade ruginite, ca să nu mai vorbim de starea dezastruoasă a clădirii băilor imperiale austriece… Aspectele negative sar primele în ochi. De aceea e nevoie urgent de un OMD care să treacă rapid la treabă și să rezolve aceste probleme.

În Băile Herculane, și nu cred că e un caz izolat, genul acesta de comunicare între entități private și autorități – de a ne așeza la masă și a ne privi față în față – este cumva mai nou, lucrurile s-au făcut diferit pînă acum. Da, știm că în Herculane sînt multe de rezolvat, nu avem încă locul pe care ni-l dorim. Autoritățile se lovesc de aspecte juridice, au moștenit un loc cu probleme legale care trebuie lămurite (sînt fel și fel de situații: proprietarul terenului este diferit de proprietarul clădirii etc.) și înțelegem că e dificil. Totuși, lucrurile se mișcă: sînt lucrări în stațiune, se mai deschide un hotel-boutique nou într-una din clădirile istorice… Soluții există, le căutăm împreună în fiecare an la conferință și sperăm ca în cel mai scurt timp să fie și aplicate.

A fost o dezamăgire pentru multă lume soluția găsită de administrația locală pentru amfiteatrul roman descoperit întîmplător la săpăturile de înlocuire a canalizării și acoperit la loc cu pămînt…

Da, nu a fost o veste îmbucurătoare că acesta nu mai este vizibil, mai ales că noi, ca asociație de promovare, mergem pe latura asta, a moștenirii romane. Nu știu exact de ce autoritățile au luat această decizie.

Să facem un exercițiu de imaginație și să-i privim pe turiștii austrieci ai croazierelor pe Dunăre debarcînd de pe vas la Orșova și urcînd într-un shuttle care-i aduce la Herculane, la băile imperiale în care se relaxa împăratul lor acum 150 de ani. Cam cînd crezi că s-ar putea întîmpla asta?

Nu știu, dar e o idee care ne-ar entuziasma pe toți. Mi-ar plăcea ca numărul turiștilor străini să crească; poate nu avem în acest moment infrastructura perfectă și mai sînt lucruri de pus la punct, dar ce pot vedea turiștii la Herculane este comparabil cu – sau, ca peisaj, depășește – ce-au văzut în stațiuni de acest gen din țară sau chiar din alte țări. Este o destinație pentru familie, este o destinație pentru cuplu, este o destinație pentru aventurierii care vor să descopere trasee montane, este o destinație care are multe de oferit și sînt convinsă că fiecare turist o să găsească în Herculane ceva pentru el.

(articol publicat în Cațavencii nr. 14/400 din 10 aprilie 2019 și pe catavencii.ro)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.