România văzută prin ochii jurnaliștilor străini (3)

Jurnaliști străini la Timișoara. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Jurnaliști străini la Timișoara. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

Săptămîna trecută s-a derulat încă un episod din serialul excursiilor de presă pentru jurnaliști străini organizate de Ministerul Turismului. De data asta, cinci portughezi, doi ciprioți, un slovac și doi români au fost pentru o seară, o zi și o dimineață în Timișoara. Și, pentru că e mai important ce spun alții despre noi (în special cînd acești alții sînt jurnaliști cunoscuți și recunoscuți în țara lor) decît ce credem noi că sîntem, iată impresiile lor despre Timișoara și România.

Ricardo Santos, Volta Ao Mundo, Lisabona: „Nu sînt pentru prima dată în România, am mai fost în București, în 2002, dar față de atunci văd mari schimbări. În Portugalia, România este cunoscută din punct de vedere istoric și cultural, dar mai ales sportiv, avem multe similarități, ca țări de origine latină, există o mare comunitate românească, în special în sud, în Lisabona și în zona Algarve (și s-au integrat foarte bine, portughezii îi respectă). Spre deosebire de București, care are un trafic auto aglomerat în centru, am fost surprins plăcut de Timișoara, de vasta zonă pietonală a piețelor renovate și cred că orașul este pregătit să primească mai mulți turiști. Cînd călătorim, nouă, portughezilor, ne plac două lucruri: mîncarea și băutura. La capitolul ăsta nu mai trebuie să lucrați, pentru că aveți mîncare gustoasă, bere și vinuri excelente. La ce trebuie să vă concentrați este PR-ul, ca să schimbați impresia celorlalți europeni despre voi, prejudecățile din ultimele decenii. Sincer vorbind, la modul general, cînd se referă la români, mulți portughezi se gîndesc la țigani și nu e corect. Deci trebuie să schimbați această imagine și cel mai bun mod este acesta, prin invitarea jurnaliștilor străini să cunoască realitatea. Cred că diaspora românească trebuie să aibă un rol mai important în acest sens, să se deschidă mai mult spre cetățenii țărilor în care trăiesc, să le arate cultura și tradițiile lor, ca niște adevărați ambasadori ai României.”

Rastislav Kacimár, Denník N, Bratislava: „Sînt pentru prima oară în România și pînă să vin aici știam de Hagi (pentru că îmi place fotbalul) și de preluarea președinției Consiliului UE în 2019. În rest, chestii generale pe care le înveți în școală: geografie, cîte ceva despre istorie, comunism, Ceaușescu și, desigur, Dracula. Mi-a plăcut, în infotrip-ul ăsta, vizita la Recaș (mai ales pentru că știam că aveți vinuri de calitate și, degustînd cîteva, mi s-a confirmat acest lucru) și cea la Muzeul Revoluției, interesantă și prin prisma diferențelor față de căderea comunismului în țara noastră, întîmplată tot atunci. Ca să măriți numărul de turiști slovaci în România, ar trebui să vă promovați mai mult. De exemplu, austriecii, ca să ne atragă să-i vizităm, au un portal în limba slovacă, Visit Austria, foarte bine organizat, cu toate informațiile de care un slovac ar avea nevoie, de la cazare și masă la locuri interesante pe care să le viziteze, și materiale de promovare în media slovacă, pe toate canalele cu audiență importantă, ziare, radio sau TV. Cred că ar ajuta mult să promovați faptul că există aici o minoritate slovacă. Personal, am fost surprins cînd persoana de la check-in-ul aeroportului, văzîndu-mi pașaportul, mi-a vorbit în slovacă – a fost o experiență foarte plăcută.”

Leonidio Paulo Ferreira, Diario de Noticias, Lisabona: „E pentru prima oară cînd vin aici, dar știu multe despre țara voastră, istoric vorbind, de la cucerirea Daciei de către romani pînă la evenimentele politice ale secolului XX. În Europa vestică circulă o mulțime de stereotipuri despre voi, alimentate și de știrile negative din anii de după Revoluție, iar oamenii nu știu mai nimic despre realitatea românească. Timișoara a fost o surpriză plăcută pentru mine: un oraș central-european tipic, cu clădiri impresionante, muzee și instituții culturale, în care poți petrece cîteva zile relaxante. Abordarea pe tema ideii „Latinii din Est” ar atrage probabil o mulțime de portughezi; cînd vor descoperi că româna și portugheza au multe similarități, vor dori să afle și să vadă mai multe. Unul dintre stereotipurile de care vorbeam și pe care trebuie să le combateți în campania de promovare este faptul că ar fi periculos să vii aici – aseară tîrziu, noi, portughezii, ne-am întors pe jos din centru la hotel și ne-am simțit complet în siguranță. Un alt aspect pozitiv pe care l-am remarcat sînt prețurile românești: am luat cina într-un restaurant bun, plătind în jur de zece euro de persoană, ceea ce într-un restaurant din Lisabona ar fi imposibil. Dacă explicați lucrurile astea portughezilor, sînt convins că numărul celor care vor alege o vacanță aici va crește substanțial.”

Thanasis Tsokos, Cyprus Broadcasting Corporation, Nicosia: „Sînt pentru prima dată în România și sînt foarte impresionat de țara dumneavoastră. Știam multe lucruri despre România pentru că sîntem împreună membri UE și pentru că în Cipru există o comunitate românească destul de numeroasă. Revoluția noastră de la 1821 a început în Iași, deci știu mai multe despre România decît mitul lui Dracula. La Timișoara am fost surprins de multele și marile piețe ale orașului, cu clădiri foarte frumoase, dar care trebuie neapărat restaurate (nu e o impresie prea bună pentru cineva care vine pentru prima dată într-un loc să vadă fațade distruse), deci asta ar trebui să fie o prioritate pentru toate orașele românești, restaurarea fațadelor clădirilor din piețele centrale. Pentru a crește incoming-ul în România, vă dau un pont: încercați să intrați în cataloagele de prezentare ale celor mai mari tour-operatori globali. Așa a făcut Ciprul, o națiune cu o populație sub un milion de locuitori care a avut anul trecut 3,5 milioane de turiști străini: n-a cheltuit cu reclama pentru publicul străin, ci s-a îndreptat spre colaborări cu Thomas Cook, cu TUI – este o relație comercială win-win, și pentru operatorul turistic, și pentru țara vizitată.”

Raquel Morao Lopes, RTP, Antena 1, Lisabona: „Revoluția română este prima mea amintire legată de știri: am urmărit la televizor reportajele despre căderea lui Ceaușescu, demonstrațiile populare, execuția, oamenii împușcați pe stradă. Lucrînd recent la Bruxelles, am cunoscut cîțiva politicieni români, dar nu am o relație directă cu România, e prima dată cînd vin aici. Nu mă așteptam să-mi placă atît de mult Timișoara – credeam că e un orășel fără prea multe atracții turistice și am descoperit un oraș mare, cu locuri interesante și atmosferă ospitalieră. Am auzit de portughezi care vor să vină în România pentru a alerga în natură, pe trasee montane; pentru mine, cel mai potrivit ar fi un sejur în cîteva orășele din Transilvania pentru a înțelege mai bine spiritul românesc. De altfel, noi, jurnaliștii portughezi, ne-am făcut deja planuri să ne întoarcem pentru o vacanță cu familiile noastre aici.”

(articol publicat în Cațavencii nr. 42/377 din 24 octombrie 2018 și catavencii.ro)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.