După doi ani de evenimente derulate exclusiv online, Romexpo s-a întors din virtual în real, organizînd, săptămîna trecută, de joi pînă duminică, în pavilionul B2, prima ediție a Tîrgului de Turism al României cu participare fizică de la începutul pandemiei. Ediția TTR 2022 care promitea restartul turismului românesc și revenirea la o oarecare normalitate a fost inaugurată oficial de ministrul de resort, un domn elegant, în costum și vorbe, care pare bine intenționat, dar nimeni nu știe dacă are susținerea necesară pentru a transforma turismul într-un sector prioritar al economiei, așa cum a promis în încheierea discursului de deschidere.
Întrebarea nerostită a primei zile a fost dacă, în afară de noi, cei din bula turismului, mai auzise cineva de existența tîrgului, pentru că, după o mediatizare mult redusă, comparativ cu edițiile precedente, prezența publicului era mai mult o absență. Abia sîmbătă și duminică ce s-a mai animat nițel. Ca vizitator de TTR 2022 (apropo, accesul a fost liber, doar cu prezentarea la intrare a certificatului de vaccinare sau a unui test negativ), puteai degusta un ceai marocan sau un rom dominican la standul Karpaten, niște slană cu ceapă la Maramureș, ceva chifteluțe din pește sau știucă afumată la Sulina, un pic de vin de Mileștii Mici sau Purcari la standul Moldovei, în timp ce călătoreai – doar cu gîndul, deocamdată – din Palestina în Japonia și din Tunisia în Malta, privind pliantele colorate sau imaginile monitoarelor din standuri. Dacă erai suficient de atent, printre cei 80 de expozanți, aveai ocazia să descoperi și destinații autohtone interesante (Vama Buzăului, cu rezervația sa de zimbri și cele douăzeci de puncte gastronomice locale, a fost pentru mine surpriza cea mai mare).
Incert pînă cu vreo cîteva zile înainte de deschidere, desfășurat într-o jumătate de pavilion, cu o asistență mult diminuată a participanților, expozanți sau vizitatori, principala calitate a TTR 2022 a fost că totuși a existat, în contextul complicat al prezentului, între sfîrșit de pandemie și început de război. Conflictul din Ucraina, declanșat violent în chiar prima zi a tîrgului, a produs o îngrijorare generală care a plutit pe fețele tuturor pînă la închiderea de duminică: turismul, o industrie care vinde viitor plăcut și relaxant, n-are cum să nu fie afectat de instabilități politice, sociale, sanitare, economice – impredictibilitatea perioadei imediat următoare poate influența major nu numai prețurile pachetelor turistice, dar și încrederea oamenilor, reticenți pe bună dreptate în a lua decizia de a-și cumpăra în avans un concediu pe care nu se știe dacă și unde îl vor putea petrece în siguranță.
Concluziile acestui tîrg au fost trase, în ultima zi, de cîțiva dintre participanții care au răspuns invitației de a descrie cum a fost TTR 2022 pentru ei.
„A fost o experiență faină. Dacă ai un stand care arată bine și te pregătești serios, atragi destulă lume și poți să faci destinația respectivă atractivă. Pentru noi, cei de la Asociația Descoperă Sulina, a fost un mare pas înainte în promovarea turistică a Sulinei. Chiar dacă n-am avut vînzări directe mari, foarte multă lume a luat pliante, a întrebat – am trezit interes în rîndul vizitatorilor. A fost ca și cum am pus în pămînt o sămînță, care peste timp va crește și va produce rezultate. Una peste alta, o experiență pozitivă.” Călin, ghid de turism de aventură în Sulina
„În perioada asta foarte dificilă în care trăim și o pandemie și un război, simultan, i-am simțit pe oameni reticenți la oferte – din ce-am înțeles, a fost un volum de vînzări mult mai mic decît în anii trecuți. Per total, se putea mult mai bine, dar, din cauza vremurilor pe care le trăim, a fost cam tot ce se putea face.” Mădălin, barman la beach-bar-ul pus la dispoziția vizitatorilor de standul Karpaten
„E bine că s-a organizat iarăși, după doi ani, și era și mai bine dacă nu se întîmplau evenimentele astea nefaste din Ucraina – și din cauza asta, cred, a venit mai puțină lume. Dar să sperăm că situația asta va trece repede și că o să putem reveni, anul ăsta, măcar la 80% din nivelul lui 2019. Cel mai important lucru e că s-o reluat tîrgul de turism – de început, e OK.” Bogdan, travel manager Toureco, Cluj
„Pentru noi a fost important că se întîmplă, cred că tuturor ne era dor să ne vedem față în față cu oaspeții noștri, cu colegii, cu partenerii, și este un semnal important că turismul e pe drumul pe care trebuie mers. Personal, sînt mai entuziastă decît la celelalte ediții, pentru că genul acesta de evenimente au un sens al lor, un mesaj al lor, și cred că e important că se întîmplă, că, după toate lucrurile prin care am trecut, în acești doi ani, am reușit să rezistăm ca industrie. Turismul românesc este încă în picioare, are ce oferi. Am demonstrat în acest timp că putem să ne adaptăm. Adaptare, acesta a fost cuvîntul, pentru noi toți, în aceste vremuri complicate.” Laura, PR & Communication Manager, Bacolux Hotels, Băile Herculane
„Am fost și acum doi ani, atunci eram pentru prima dată în România. Anul ăsta s-a resimțit criza, dar mă bucur că oamenii încep să reconstruiască tot ce Covid-19 a distrus. Nu e ușor, participarea n-a mai fost așa numeroasă (prea puține țări au fost prezente în tîrg), dar e un nou început. E mare curaj că totuși s-a organizat – a arătat o rază de speranță că viitorul poate reveni la normalitate, că ne putem întoarce la viața noastră, la libertatea de a călători, de a ne trăi viața. Lumea are nevoie de sănătate și pace, elemente esențiale pentru turism.” Said, reprezentant turism, standul Maroc.
(articol publicat de catavencii.ro, 28 februarie 2022)
2 Trackbacks / Pingbacks