Use-It. Harta orașului, altfel

Stockholm, Suedia. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Stockholm, Suedia. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

După 43 de ani de călătorie prin diferite orașe europene, harta Use-It a ajuns, acum vreo cîteva săptămîni, și în România. Pentru o țară care stă înfiorător de prost la capitolul Informare turiști, apariția Use-It Timișoara poate fi o floare cu care se face primăvară. Dacă e transplantată și prin alte părți (din cîte am înțeles, se pregătesc Clujul și Bucureștiul).

Dar ce este Use-It? O hartă gratuită – în limba engleză, of course –, făcută de localnici pentru turiștii care vor să cunoască orașul. Ăla adevărat, nu cel din reclame sau din materialele de publicitate mascată ale ghidurilor comerciale: în afara informațiilor indispensabile orientării prin oraș, harta asta are ponturi despre locuri faine, gratuități, obiceiuri, mîncăruri locale. Totul formulat simplu și direct, pe un ton amical, (auto)ironic: orașul se prezintă turistului, adresîndu-i-se ca unui prieten. Use-It 1.0 a apărut în 1971, în Copenhaga, sub forma unui flyer prin care municipalitatea răspundea unor întrebări nerostite ale turiștilor hippioți atrași de proaspăt-născutul fenomen Christiania, care se cazau pe bănci, în parc: unde să doarmă/mănînce, la un buget corespunzător buzunarelor lor sparte. Ulterior, s-a dezvoltat treptat o vastă rețea europeană, de la Oslo la Granada și de la Glasgow la Salonic (cele mai multe orașe Use-It sînt în Belgia – sediul Use-it Europa este la Bruxelles), conceptul rămînînd aproximativ același: publicul-țintă e călătorul tînăr și nevoile sale, conținutul evită capcanele turistice și destinațiile heavy-mainstream. Cum ar veni, în Use-It, faimosul landmark al Bucureștiului, Casa Poporului, ar avea alocat doar un spațiu în care să încapă ceva de genul “It’s the second biggest building in the world, but you should avoid it. If you still insist to visit it, watch your wallet: its full of friendly politicians.

Use-It Timișoara e inițiativa lui Mihai Șuta, manager de proiect cultural: “Deoarece harta este non-comercială, nu are reclame și se difuzează gratuit, singura sursă de finanțare acceptată e cea asigurată de autoritățile locale. Proiectul a început efectiv în mai 2013 și este rezultatul muncii unei echipe formate din zece voluntari, conform criteriilor Use-It: ieftin, local, cu poveste și cu oameni. Am publicat harta în februarie 2014; avem 20.000 de exemplare pe care le vom distribui în Serbia, Ungaria, Croația, Grecia, Austria, Belgia, România, cam în toate locurile de unde ajung turiști străini în Timișoara. Backpacker-ii nu au un itinerariu fix; dacă un turist canadian vede harta noastră într-un hostel din Budapesta, poate că decide să vină la Timișoara, nu să meargă la Belgrad, de exemplu“.

Am ținut prima dată în mînă o hartă Use-It acum cinci ani, în Bruxelles, și locurile pe unde m-a dus au fost foarte OK. Pînă o să ajungeți la un centru de informare turistică dintr-un oraș Use-It, ca să vă faceți o idee, descărcați-i harta în varianta pdf de pe use-it.travel.

(articol publicat în Cațavencii nr. 13/142 din 2 aprilie 2014)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.