Săptămîna trecută, de joi pînă sîmbătă, împreună cu colegul din FIJET România Răzvan Adam și o echipă de filmare de la TVR, am însoțit un grup de jurnaliști străini din Spania, Grecia, Cehia, Polonia și Estonia, invitați într-un infotrip organizat de Ministerul Turismului în zona Brașov–Sibiu.
S-au făcut tururi pietonale în Brașov și Sibiu, baie (cine a dorit) în lacurile sărate de la Ocna Sibiului, plimbări cu caleașca printre casele țărănești ale Muzeului ASTRA, vizite la Castelul Bran și Cetatea Făgăraș, ascensiune cu telecabina de la Bîlea Cascadă la Bîlea Lac. S-a dormit la hoteluri de trei și patru stele, s-au mîncat mîncăruri tradiționale, s-au băut pahare cu pălincă și vin și s-a discutat foarte serios despre viitorul turismului românesc cu ministrul de resort, căruia oaspeții străini i-au luat interviuri după conferința de presă pentru media românească. Jurnaliștii europeni au vrut să știe, în principal, cît de profitabil e mitul Dracula pentru România (nu îndeajuns), cam cît cheltuiesc, în medie, turiștii străini (500 de euro pe săptămînă), care e exact problema de nu se fac autostrăzi (dreptul de proprietate asupra terenurilor pe care vor fi construite, ariile protejate, incompetența).
La sfîrșitul infotrip-ului, microfonul și-a mutat direcția înspre ei. I-am intervievat pe colegii europeni, punînd fiecăruia cam aceleași întrebări: dacă au mai fost în România, ce știau despre țară înainte să vină aici, ce le-a plăcut cel mai mult în acest infotrip și ce cred ei că ar trebui făcut ca numărul turiștilor străini în România să crească.
Filip Nerad, corespondent la Bruxelles al radioului național ceh: „Sînt pentru prima dată în România. Pentru mine, ca fost corespondent de presă la Berlin, Sibiul a fost cel mai interesant loc pe care l-am vizitat, pentru cultura și moștenirea sa arhitectonică germane. În general, cehii preferă să meargă în vacanțe în Croația, pe litoralul adriatic pe care-l cunosc bine și unde se simt în siguranță. Mai nou, au descoperit Bulgaria, probabil pentru că s-au cam plictisit de Croația și vor să revadă locuri vizitate în tinerețea comunistă. Ar trebui să descopere și România; nu știu cît de scump e litoralul românesc la Marea Neagră de este preferat cel bulgăresc, mai ieftin decît cel din Croația. De asemeni, nu știu ce curse aeriene directe există între Cehia și România, în afara celei Praga-București. Le-aș reaminti cehilor că părinții lor au fost în anii ’70-’80 în România și le-aș lansa invitația de a vizita locurile unde ei și-au petrecut vacanțele. Nu numai litoralul, dar și munții – trebuie să vă concentrați promovarea pe drumeția pe munte, pentru că pentru schi avem Alpii foarte aproape, deci nu sînt sigur că cehii ar veni aici la schi.
Trebuie să fiți mai vizibili pe piața turistică europeană, să arătați că România e atractivă turistic. Noi avem birouri de promovare a turismului ceh în toate capitalele europene. Dacă cehii ar afla de oferta voastră turistică, sînt sigur că ar veni aici, pentru că aveți o țară frumoasă și nu prea scumpă, după cum am constatat personal. Poate odată cu preluarea președinției UE din 2019 o să deveniți mult mai vizibili pe plan internațional și astfel veți avea mai mulți turiști străini.”
Fátima Ruiz, șef secție Internațional El Mundo, Madrid: „Sînt pentru a doua oară în România; prima dată, acum șapte-opt ani, am vizitat Bucureștiul și Castelul Peleș. Acum am fost plăcut surprinsă de Transilvania, care are unul dintre cele mai frumoase peisaje din Europa. Mi-au plăcut munții, și, cel mai mult, zona Bîlea, unul dintre cele mai spectaculoase peisaje montane pe care le-am văzut vreodată. Un alt loc favorit este Sibiul, o mică Viena în inima Europei, un oraș foarte drăguț, puțin cunoscut. Cred că România are un potențial turistic extraordinar și nu înțeleg de ce oamenii nu vin aici în număr mai mare. Față de prima vizită, Bucureștiul mi se pare mult schimbat în bine: are un centru vechi foarte îngrijit, cu multe pub-uri și restaurante. Un alt loc care mi-a plăcut a fost Muzeul ASTRA, cu casele sale din diferite regiuni ale României și conceptul de muzeu în aer liber.
Cred că pentru a atrage mai mulți turiști străini trebuie să îmbunătățiți infrastructura, să faceți drumuri mai bune, astfel ca locurile să fie mai ușor accesibile, în timp mult mai scurt. Și să transmiteți un mesaj clar celorlalți europeni că România e o țară sigură (din punctul ăsta de vedere, aveți o imagine proastă afară și nu înțeleg de ce, este nedrept), cu o natură spectaculoasă și orașe medievale foarte frumoase. Rezumînd, e nevoie de o comunicare mai bună și de o infrastructură modernă.”
Maria Sahuquillo, redactor El Pais, Madrid: Am fost de mai multe ori în România. Acum mi-a plăcut în mod deosebit Sibiul; e ceva unic în acest oraș – clădirile, oamenii, atmosfera – și aș fi dorit să am mai mult timp să descopăr și locurile mai puțin turistice din centru. Dar pentru mine cu adevărat impresionant a fost Bîlea Lac: n-am mai fost niciodată aici, e ceva special. Pentru a avea mai mulți turiști străini e nevoie să promovați mai bine ce are România unic: peisajele, istoria. Există turiști occidentali interesați de moștenirea comunistă a unui timp, care, pentru ei, este foarte puțin cunoscut. E evident că țara are o problemă cu transportul rapid (ca să ajungi dintr-un loc în altul nu-i chiar atît de ușor) și ăsta e printre primele lucruri care trebuie rezolvate.
(va urma)
(articol publicat în Cațavencii nr. 24/359 din 20 iunie 2018 și pe catavencii.ro)
Be the first to comment