Cum aducem mai mulți turiști străini în 2017

Forumul de Incoming, Cîmpina, jud. Prahova. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Forumul de Incoming, Cîmpina, jud. Prahova. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

Ce-ar trebui făcut ca să atragem la noi, la peisaje superbe, cazare ieftină, sarmale calde și vin bun, mai mulți oaspeți care să contribuie la dezvoltarea turismului, ramura asta mai năpăstuită a economiei care are potențial să crească precum Făt-Frumos, într-un an cît alții (diferite industrii, comerț, servicii) în șapte? Cam asta a încercat să elucideze ediția a patra a Forumului de Incoming organizată de InfoTravel România, sîmbăta trecută, la Cîmpina, în cantina Confind, proprietarul modernului complex de tratament balneologic SanConfind, și moderată de Marian Constantinescu, scriitor și jurnalist de travel, la care au participat vreo 150 de oameni de turism, agenți, ghizi, jurnaliști.

Ce s-a discutat? Păi, mai întîi, s-a făcut o analiză a situației, o fotografie de moment a actualității. Conform INS, anul trecut am avut 2,3 milioane de turiști străini (clasamentul ultimilor patru ani fiind Germania, Italia, Polonia, Austria, Canada, Franța, Israel, SUA, UK; date statistice inexacte – după aprecierea specialiștilor, au fost cel puțin trei milioane), care au venit mai mult pe cont propriu: din 2.000 de agenții de turism licențiate doar 40-50 fac incoming, iar faptul că nu există nici măcar un singur charter din exterior spre interior, avion sau autocar, e de necomentat. Am ajuns, deci, la capitolul probleme: promovarea defectuoasă a destinației România, credibilitatea scăzută a agențiilor de turism autohtone (străinii nu au încredere să vină, nu au siguranța că serviciile sînt de calitate), dificultatea obținerii vizei de intrare în țară pentru state asiatice sau africane (din 50 de milioane de chinezi călători, am avea potențial să atragem două-trei milioane, dar durata formalităților abia a scăzut de la o lună la două săptămîni).

Speaker-ii invitați au abordat subiecte diverse, de la prezentarea de produse de nișă, ca turismul ecvestru sau cel de wellness, și strategii generale de publicitate online la soluții concrete: primă de incoming pentru fiecare turist care este cazat cel puțin două nopți, TVA 0 la turismul de incomingscoring-ul de pe sistemele online TripAdvisor sau Booking să fie criteriu de clasificare turistică și (preferata mea) să-i zîmbim mult mai mult turistului. Alexandra Lăzărescu, Holiday Boutique, care organizează excursii de o zi pe incoming și outgoing, a indicat principala problemă: ne lipsește identitatea națională, elementul comun cu care să ne promovăm, frunza fiind depășită, ca brand (a dat exemplul sloganului I feel Slovenia). Dan Anghelescu, Booking Bucharest, a prezentat oferta de incoming pentru potențialii clienți din orașele legate de Capitală prin curse low cost: city break de București, cel mai ieftin oraș european, conform The Economist, cu pachet de servicii de 30 de euro pe zi (cazare – 15 euro, prînz – 4 euro, cină – 6 euro, transport metrou – 1 euro, patru beri bonus). Și a subliniat importanța trecerii de la B2C (Business to Consumer) la H2H (Human to Human), apropierea de client prin personalizarea experienței turistice (exemplu aplicat: cursuri de pictură, de gătit două-trei feluri de mîncare românească, partide de vînătoare). Herman Rosner, părintele tichetelor de vacanță, cum a fost prezentat, a uimit asistența spunînd că, în stațiunea Covasna, există Viagra românească (14 mofete) și a propus ca TVR să aloce turismului balnear și factorilor naturali de sănătate tot atîtea minute cîte difuzează reclamă la medicamente. Ciprian Șlemco, Asociația Incoming România, a concluzionat că în unire stă puterea și i-a invitat pe colegii din sală să se alăture celor 13 agenții de turism membre ale asociației, promițînd transparență, creare de evenimente dedicate problemelor specifice din incoming și dialog permanent cu instituțiile statului.

Apropo, trebuie precizat că la dezbaterea asta a fost invitat și (teoretic) cel mai interesat om de subiect, ministrul Turismului. Absența sa a fost ilustrarea perfectă a politicilor guvernamentale în domeniu din ultimii ani.

(articol publicat în Cațavencii nr. 3/286 din 25 ianuarie 2017 și pe catavencii.ro)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.