La Ora de Turism de astăzi, supărați grav de scumpirea benzinei, lăsăm mașina în parcare și învățăm să călătorim ieftin prin Europa, cu trenul. Nu cu nașu‘, tinere din ultima bancă: am zis “să călătorim ieftin“, nu “să mergem pe blat“. Ce spuneți? Cu low-cost-ul e și ieftin, și rapid? Dragilor, vorbim aici de călătorie, nu de coletărie: cu avionul, ești transferat sec din punctul A în punctul B – ai putea sta liniștit și în cală, cam tot atîtea chestii o să vezi din traseu.
Deci, așa cum microbiștii clasei nu și-au dat încă seama, FC-ul din titlu înseamnă Feroviar Club: în clubul ăsta intri în momentul în care ți-ai cumpărat un abonament InterRail, valabil pe toate trenurile din vreo 30 de țări – aproape toată Europa, exceptînd Albania și fosta (și viitoarea?) URSS, și o bucățică din Asia (Turcia de după Bosfor). Bonus: tichetul InterRail vine la pachet cu o serie de reduceri/gratuități la cazări sau intrări în diverse stabilimente, de la țară la țară, și e valabil și pe cîteva curse de feribot între Italia și Grecia.
Spoiler alert: Cine vrea să-și păstreze surpriza la vizionarea ofertei din Agenția CFR, de unde se poate cumpăra abonamentul ăsta, sau n-are răbdare să citească cifre să sară la paragraful următor. Cel mai utilizat este InterRail Global Pass – mai există InterRail One Country Pass și Balkan Flexi Pass, dar nu vreau să vă încarc prea mult memoria –, care poate fi achiziționat în două variante: cea flexibilă, la care îți alegi zilele de călătorie dintr-un interval de timp desemnat (5 din 10 zile, 10 din 22 zile), sau cea de utilizare continuă (15 zile, 22 zile, o lună). Cel mai ieftin Global Pass, 5/10, la clasa a II-a, costă 281 de euro, cel mai scump, o lună continuă, 668 de euro (tinerii sub 26 de ani au 35% discount). De remarcat că, dacă tichetele sînt cumpărate în august și septembrie pentru călătorii în perioada 15 septembrie – 29 decembrie, se acordă o reducere de 15%.
OK, l-am cumpărat: gata, ura și la gară. Stai nițel, trebuie să mai știi ceva: înainte de a urca în tren, se completează obligatoriu pe bilet raportul de călătorie (stațiile de plecare/sosire, numărul trenului; posesorii de Flexi Pass trebuie să scrie și data zilei). Stai, că n-am terminat: nu-ți uita portofelul, pentru că mai există niște costuri*: la TGV-uri și la trenurile de noapte, trebuie să plătești rezervări de loc și suplimente de viteză.
Tema pentru acasă: deschideți o hartă a Europei, intrați pe bahn.de, site-ul “ceferiștilor“ germani, cel mai complet Mers al Trenurilor europene, și planificați-vă vacanța feroviară, în funcție de cîți bani se strîng în pușculiță pînă la vară.
*Eu am testat ambele variante de Global Pass și, în general, costurile astea nu depășesc 4 euro. Cel mai mult (10,35 euro) am plătit pentru suplimentul de viteză la trenul AVE (Alta Velocidad Expres) Madrid-Barcelona, dar a meritat fiecare cent: nu cred că o să mai merg prea curînd cu 300 km/h, pe roți.
(articol publicat în Cațavencii nr. 14/143 din 9 aprilie 2014)
Be the first to comment