City Broke: Manchester. Muzeele (2)

Manchester Art Gallerry, Manchester, UK. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism
Manchester Art Gallerry, Manchester, UK. FOTO: Grig Bute, Ora de Turism

De la Noaptea Muzeelor românești din primăvară la Ziua Muzeelor englezești, ediția specială de toamnă, din săptămîna gotică a Halloween-ului: după tricourile și mingile vintage din National Football Museum, de difuzat în paralel pe Eurosport și pe History, povestea excursiei prin muzeele Manchester-ului continuă cu pictură de Museum Channel, tehnică de Discovery Science și artă morbidă de Crime&Investigation.

Manchester Art Gallery. N-o să vă mint că l-am cercetat în amănunțime: cel mai mult m-au interesat tablourile din perioada prerafaelită postate pe wall-urile galeriei de la etajul 1. Și fix acolo m-am și dus, țintit, pentru vreo oră de căscat gura la oameni de mult morți și naturi mereu vii. Surpriza emisiunii: cine știe cum rătăcită printre picturi sobre, „Love is in the Air”, o lucrare a celebrului graffer anonim Banksy (cea cu protestatarul care, în locul unui cocktail Molotov, aruncă cu un buchet de flori), făcută cadou unei DJ-ițe de la Radio BBC, în mai 2000, de ziua ei de naștere, și donată de aceasta muzeului, conform explicației notei de subsol. Artă stradală mutată în interior.

Museum of Science and Industry este împrăștiat prin cîteva hale, la puțini pași de Beetham Tower (în care e de urcat pentru o bere la înălțime, în barul Cloud 23). În prima, Great Western Warehouse, sub titlul Revolution Manchester, localnicii se laudă cu primul oraș industrial din lume, poreclit, pe la 1800, la apogeul producției de textile și echipamente pentru țesătorie, Cottonopolis. În următoarea, Power Hall, pasionații de trenuri și locomotive se pot îmbarca pentru o călătorie imaginară în prima cursă feroviară de pasageri Manchester-Liverpool (1830), gara fiind parte a muzeului, în Station Building. La subsol, intri în catacombele expoziției Underground Manchester, nerecomanabilă firilor prea simțitoare și sensibile, plimbarea prin mațele orașului fiind doar pentru fanii hardcore ai canalizărilor și latrinelor. În schimb, în hangarul Air and Space Hall, incursiunea prin istoria mijloacelor de transport e pentru orice iubitor a tot ce are roți și aripi, indiferent de vîrstă: de la trăsuri vechi de două sute de ani, ale căror motoare cu potcoave sînt acum oale și ulcele, la mașini de epocă, elicoptere militare sau chiar un avion kamikaze din WWII, sinucigașul japonez care, ratîndu-și misiunea, a trăit ca să fie expus oprobriului public.

Era vreo 6 seara cînd am dibuit și expoziția gotică „Crafting the Weird” de la Grosvenor Building, o clădire victoriană din cartierul studențesc. Se întunecase deja; părea momentul cel mai potrivit pentru consumat artă dark. Mai ales că sala de la parter, de lîngă cafenea, era pustie. Poate că așa se și vizitează genul ăsta de expoziție, singur, mi-am zis privind cu atenție statuile cu văl negru, instalațiile ciudate de pentagrame și pietre aranjate în simboluri, pozele de nuduri printre ziduri de uzine dezafectate, tablourile cu melci psihedelici (clovnul cu drujbă din clasicele filme horror lipsea). Artă modernă care-ți urcă fiori pe șira spinării, groază artistică de livrat în noaptea de Halloween.

(articol publicat în Cațavencii nr. 42/325 din 25 octombrie 2017 și pe catavencii.ro)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.