România văzută prin ochii jurnaliștilor străini (5)

Conferință de presă cu jurnaliștii străini, Fundata. FOTO: Ovidiu Oprea
Conferință de presă cu jurnaliștii străini, Fundata. FOTO: Ovidiu Oprea

Întîlnirea cu colegii străini prezenți luna trecută la Pro Fundata Fair a fost ocazia perfectă pentru crearea unor noi episoade ale serialului de impresii turistice început acum vreo cinci ani: răspunsurile la întrebările adresate fiecărui jurnalist care ne vizitează țara și cu care intru în contact (cînd a ajuns prima dată aici și unde, ce știa despre România înainte de a veni, ce i-a plăcut cel mai mult, ce crede că trebuie făcut ca numărul de turiști străini să crească), ca să înțelegem cum sîntem văzuți din exterior de formatorii de opinie din țările lor, pentru o imagine obiectivă a situației incoming-ului. Nu ești cine crezi tu că ești, ești cel ce văd alții că ești.

Alexander York, jurnalist englez stabilit la Budapesta: „Vizitez frecvent România de vreo douăzeci de ani, de-atîtea ori că le-am uitat numărul. Topul destinațiilor mele include Cazanele Dunării, Maramureș și Delta Dunării, plus Brașov și multe alte locuri din Transilvania. Nu știam prea multe despre țara voastră înainte de a veni aici, în afară de ce aflasem de la știri – în principal, informații pre- și post-1989 despre regimul Ceaușescu și cum s-a sfîrșit comunismul. În călătoriile mele românești mi-a plăcut totul: cultura locală, peisajele, oamenii pe care i-am întîlnit, ospitalitatea lor, și abia aștept să mă reîntorc.

Părerea mea e că n-ar trebui să vă comercializați prea mult: marea atracție a României de azi e autenticitatea neafectată încă de turismul industrial practicat în Vest. Deci evitați ideile controversate, gen investițiile într-un Dracula Disneyland. Atunci cînd România va adera la Spațiul Schengen, numărul turiștilor străini va crește cu siguranță. Cred că Regele Charles e un mare atu pentru țara voastră – ca englez, mă bucur de aprecierea și respectul localnicilor pentru Majestatea Sa și călătoriile mele prin România sînt astfel și mai plăcute.“

Martina Gancheva, Bulgaria, corespondenta agenției de știri BTA la București: „Am fost în România de mai multe ori. Cunosc bine Bucureștiul, prima dată l-am vizitat cînd eram elevă, aveam 16 ani. Am mai văzut și Giurgiu, Comana, Sinaia, Brașov, Sighișoara, Timișoara, Viscri, Saschiz. Bineînțeles, ca orice turist, nu numai bulgar, înainte să vin, auzisem de Castelul Bran – Dracula’s Castle – și de clădirea Palatului Parlamentului. Am știut că și voi mîncați mici și beți rachia și că aveți bancnote din plastic ce nu se mototolesc.

Fiecare jurnalist e un vînător de povești. De asta apreciez cel mai mult întîlnirile cu oamenii – de la ei pot învăța, ca să înțeleg cît mai bine fiecare loc (de exemplu, femeile care fac ciorapi și papuci în Viscri sau doamna Elena din Șirnea, care a păstrat spiritul trecutului în casa ei). În excursii îmi place să explorez natura, să cunosc meșteșugurile și, bineînțeles, să experimentez mîncarea locală. Mi-a plăcut mult că la Fundata și la Șirnea, fiecare gazdă i-a întîmpinat pe oaspeți cu o masă plină cu fructe, cu dulciuri, cu lucruri gustoase făcute în casă – încă visez gogoșile cu zahăr mîncate la Casa Pelinica. M-am simțit ca acasă, la bunica.

Trebuie să fie sparte clişeele despre România! Autoritățile implicate în turism, statul, agențiile de turism trebuie să promoveze țara voastră mai mult în social media sau prin clipuri video și reviste la bordul avioanelor. E mai facil pentru turist să afle informații utile despre România așa. Dacă Ministerul Turismului cheltuiește bani să difuzeze reclamă pe televiziunile românești, n-are sens. Toată lumea, azi, este pe Internet – e nevoie de influencer-i, de jurnaliști străini, ca Charlie Ottley sau ca mine, care să povestească turistului din țara sa despre România. Turistul bulgar trebuie să înțeleagă că Bucureștiul este mult mai mult decît Therme și Palatul Parlamentului, iar România are de oferit mult mai mult decît Castelul Bran și Dracula. După părerea mea, e nevoie de un ghid turistic actualizat al României și al Bucureștiului pe piața bulgară.“

Philip Nicolaides, Cipru, președintele asociației Cyprus Travel Writers & Journalists, afiliată la FIJET (Federația Internațională a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism): „Prima dată am ajuns în România în 2014, pentru o săptămînă de vizite la București, Bran și Peleș, și am amintiri plăcute despre acea experiență. Înainte să vin aici nu știam nimic despre turismul din România, doar despre istoria țării, și a fost o mare surpriză pentru mine să constat că există atîtea locuri turistice interesante. Mi-au plăcut natura, cultura, arhitectura, încîntătoarele castele medievale, mîncarea și oamenii prietenoși.

Sînt multe lucruri de făcut pentru a crește numărul turiștilor străini. Referitor la cei din Cipru, din ce-am înțeles discutînd cu agențiile de turism importante, marea problemă e slaba conexiune aeriană cu Bucureștiul – ar trebui, deci, crescut numărul zborurilor directe. O parte a bugetului de promovare turistică al autorităților ar trebui alocat unei scheme financiare de încurajare a companiilor aeriene low-cost care aduc vizitatori din afară. E ceva ce se aplică cu succes în Cipru.“

 (va urma)

(articol publicat în Cațavencii nr. 42/634 din 25 octombrie 2023 și pe catavencii.ro)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.