România nu mai are ministru al Turismului; bulgarii au în continuare, și nu doar cu numele. Pentru că la București nu mai avem pe cine întreba ce-a făcut, ce face și ce va face pentru vacanțele românilor, să ne mulțumim cu răspunsurile ministrului Nikolina Angelkova, pe care am întîlnit-o la International Meeting of Tourism XI de săptămîna trecută de la Plovdiv. Deci, despre concediile românilor la sud de Dunăre și de Vama Veche, cu șefa turismului bulgăresc.
Care sînt cele mai vizitate obiective turistice din Bulgaria de către turiștii români?
În primul rînd, aș vrea să folosesc oportunitatea de a mă adresa cititorilor revistei dumneavoastră pentru a mulțumi tuturor cetățenilor români care vizitează Bulgaria. România este una dintre principalele piețe pe care ne concentrăm eforturile și sînt recunoscătoare pentru faptul că vecinii și prietenii noștri români apreciază serviciile noastre turistice; vreau să-i asigur că vom continua să oferim aceeași calitate tuturor celor care ne vizitează. În principal, îi avem oaspeți vara, pe litoral. Combinînd turismul de leisure cu cel cultural-istoric, cele mai vizitate sînt muzeele din Varna și Burgas, amfiteatrul antic de aici din Plovdiv, cetatea de la Veliko Tîrnovo. Diferitele destinațiile de spa și wellness sînt de asemeni preferate de turiștii români, nu numai pentru proceduri medicale și facilități de recuperare cu apele noastre minerale, dar și pentru tratamente de înfrumusețare.
Bănuiesc că Balcicul, în special castelul Reginei Maria, este o altă destinație preferată a vizitatorilor români.
Desigur, Balcicul (în general, partea de nord a litoralului bulgăresc) e destinația favorită a turiștilor români.
Ce părere aveți despre litoralul românesc?
Din păcate, n-am vizitat litoralul românesc, deci nu pot să comentez.
Întrebarea nu viza neapărat aspectul, cît funcționalitatea sa într-un context istoric similar: avînd în vedere că am moștenit cam aceeași infrastructură comunistă, ce-a făcut Bulgaria pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor de pe litoral și să aibă mai mulți turiști decît România?
Calitatea serviciilor este importantă, dar ospitalitatea e prioritară. Turismul este despre și pentru oameni.
Colaborați cu omologii români? Aveți ceva proiecte în comun?
Da, avem o relație de cooperare foarte bună, România a fost și va fi unul dintre partenerii noștri strategici. Am semnat acum cîțiva ani un memorandum de colaborare, cu planuri de acțiune în turism și avem în derulare niște proiecte pe Dunăre…
Croaziere?
Nu numai croaziere, proiecte culturale și istorice, împreună cu alți membri ai strategiei de dezvoltare dunărene. Prin programul de cooperare transfrontalieră încercăm să dezvoltăm regiunea Dunării împreună, pentru că potențialul acesteia este imens. Un alt proiect pe termen lung este efortul comun pentru promovarea unui produs turistic integrat destinat pieței asiatice: China, Japonia, Coreea de Sud.
Ce buget are anul acesta ministerul pe care îl conduceți?
Aproximativ nouă milioane de euro.
Ați reușit să aplicați pentru fondurile UE destinate sectorului, să absorbiți bani europeni?
Bulgaria e una dintre țările care stau foarte bine la atragerea de fonduri europene și implementarea de proiecte cu finanțare UE. În acest moment facem planuri pentru exercițiul financiar 2021-2027 și, împreună cu colegii mei, am reușit să punem turismul și cultura pe poziții prioritare în acordul de parteneriat. Urmează, aș spune, adevărata provocare, cea de a veni cu propuneri concrete și facem apel la toate autoritățile locale și la toți reprezentanții din turism ca să ne ajute să identificăm ce e mai important pentru ei pentru a începe negocierile.
Cîți turiști au vizitat Bulgaria anul trecut și care sînt estimările pentru 2019?
Din 2013, de cînd sînt ministru al Turismului (și de cînd avem minister dedicat acestui sector), avem o creștere de 31% a sosirilor internaționale și de 34% a încasărilor din incoming. În 2018, numărul turiștilor străini a fost de 9,2 milioane și estimările arată că vom încheia anul acesta cu o ușoară scădere, circa 9 milioane. Falimentul unui important tour-operator mondial ne-a afectat și pe noi, dar vreau să subliniez că, deși numărul de turiști este puțin mai mic decît anul trecut, încasările sînt mai mari (numărul înnoptărilor a crescut cu 4,7%), ceea ce înseamnă că turiștii au cheltuit mai mult și, per total, economia n-a avut de suferit.
Ce-și propune Bulgaria în viitorul turistic apropiat?
În ultimii doi ani am adoptat strategia turistică sustenabilă pînă în 2030 și ne vom concentra pe turismul cultural-istoric (după Italia și Grecia, Bulgaria e a treia țară europeană ca număr de artefacte și descoperiri arheologice – peste 40.000, ale celor șapte civilizații care au dăinuit pe teritoriul bulgar): am finalizat planul de acțiuni pe acest segment și, de asemeni, pe turismul de sănătate/wellness și gastronomic. Am elaborat dezvoltarea a nouă destinații cultural-istorice, șapte destinații de spa/wellness și 12 destinații culinare și viti-vinicole. Sînt mîndră să vă anunț că, acum două luni, am semnat un acord de colaborare cu asociația germană a asiguratorilor de sănătate și că, din 2020, vom fi parte a sistemului lor, primind pe tot parcursul anului cetățeni germani în stațiunile și hotelurile noastre care corespund din punct de vedere al cerințelor. Desigur, nu vom neglija turismul estival, pentru că Bulgaria e recunoscută pentru oferta turistică de vară – 70 % din încasări se fac în sezonul estival. Vom continua să promovăm Bulgaria nu numai pe canalele media tradiționale, dar și pe platformele digitale. În acest sens, în următorii doi ani, vom aplica o strategie de promovare online: acesta este viitorul – cu cît vom fi mai repede pregătiți pentru acest segment foarte competitiv, cu atît ne va fi mai bine.
(articol publicat în Cațavencii nr. 46/432 din 20 noiembrie 2019 și pe catavencii.ro)
Be the first to comment